Een uurwerk heeft regelmatig onderhoud nodig. Het is een mechaniek dat dag in-dag uit en jaar in-jaar uit zijn werk doet. Het wordt aangedreven door een krachtbron (meestal veer of gewicht). Vuil is de grootste oorzaak van slijtage aan het uurwerk. Vuil in een klok bestaat vooral uit stof, roest en opgedroogde olie. Het smeermiddel in een uurwerk wordt dan een soort slijpmiddel. Het kan zijn dat de klok nog loopt, maar sterk voor of achter loopt of zelfs helemaal gaat stilstaan. Dit komt omdat de raderen niet goed meer in elkaar grijpen. De kracht wordt niet meer goed overgebracht. Het is dan echt tijd voor een onderhoudsbeurt.
Als u uw klok of horloge bij mij langs brengt, zal ik eerst het uurwerk half demonteren om goed vast te kunnen stellen wat de reden is dat het is stil gaan staan/niet meer de juiste tijd aangeeft. Nadat u van mij de prijsopgave heeft ontvangen, is het aan u om te beslissen of u deze prijs het waard vindt. Nadat ik de reparatie/onderhoudsbeurt volledig heb uitgevoerd, zal ik het uurwerk nog minimaal een week onder mijn toezicht houden om deze nog verder af te stellen en verzekerd te zijn dat de functies van het uurwerk het goed blijven doen.